Veronez Yeşili

Yusuf Atılgan gibi Ümit Yaşar Oğuzcan’ın da renklerin dünyasına kapıldığını öğrendim. Atılgan’ın 1959’da basılan “Aylak Adam” adlı başyapıtı gibi Ümit Yaşar’ın 1957’de kaleme aldığı ‘Kardeş Değiliz’ şiiri de ilginç isimlere sahip renklerle süslü. ‘Kobalt mavisi’ ve ‘Veronez yeşili’ iki eserin ortak tonlarından. 

Veronez yeşilini inceledim biraz ama üzgünüm ki net bir bilgiye ulaşamadım. BSTS Güzel Sanatlar Terimleri Sözlüğüne göre veronez yeşili, zümrüt yeşili ve tavus yeşili yani tavus kuşunun kuyruğuna cazibesini veren olağanüstü yeşil aynı tonu anlatıyor. Almanca bir kaynak, Van Gogh tarafından yapılmış ve Paul Gauguin’e ithaf edilmiş otoportredeki yeşilin de veronez yeşili olduğunu söylüyor (Schweinfurtergrün).

İngilizce bir kaynak da veronez yeşili bir renk değil tekniktir diyor.

Kaynakların her biri farklı ele aldığı, aslında bu konuda çok da bir Türkçe kaynak olmadığı, yabancı kaynaklara ait görsellerin bazılarında da veronez yeşili olarak daha yumuşak bir ton gösteriliyor olduğu için tam bir çıkarımda bulunamamış olsam da bir dönemin yazın dünyasını meşgul etmiş renklerden bir olduğu aşikar verona yeşilinin.

Ümit Yaşar Oğuzcan – ‘Kardeş Değiliz’ şiirinden:

Bir model kız geldi soyundu karşımda
Saçlarından üç fırça yaptım
Üç tüp boyam vardı
Veronez yeşili zümrüt yeşili krom yeşili
Hepsini kattım birbirine
Senin yeşilini buldum
Senin yeşilinde orkestralar Debussy’den çalıyordu
Senin yeşilinde unuttum siyahlığımı

[Mehmet Yıldırım tarafından]

Categories: Dil, Edebiyat, Sanat | Etiketler: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Yorum bırakın

Yazı dolaşımı

Yorum yazın

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

